Skip to main content

Fantastisk smuk og vellykket naturvandring omkring Hostrup Hovedgård

Tirsdag aften deltog 50 mennesker i 6 km Naturvandring omkring Hostrup Hovedgård i Vestsalling. Kulsorte skyer og regn truede, men holdt op, da gruppen skulle starte, så turen foregik i det mest fantastiske lys under skyerne. Steen Reinholdt førte an over broen igennem ellekrattet, hvor man hilste på den lokale kunstner Poul Nielsen hulryggede elverpiger. Vider ude ved rigkæret fortalte Anders Ahrenfeldt om naturplejen ved de smukke heste, der nysgerrigt kom og hilste på, mens der blev kigget på og fortalt om vor lokale orkide, gøgeurten og den kødædende vibefedt, som kun lige var kommet af jorden og endnu ikke var i blomst. Videre langs stranden blev samlet sten og skaller, og enkelte var så heldige at finde forstenede søpindsvin. Steen gennemgik fundene og fortalte om rombeporfyrer, sandsten, flint, den invasive stillehavsøsters som næsten har udkonkurreret vores limfjordsøsters, og meget andet. Turen gik videre ud i engene mellem skotsk højlandskvæg, tårnfalken og lærkernes og sivsangerens sang, mens den flotteste regnbue viste sig på himlen.  Gøgen hørte vi også kukke, og hvad vi troede var en odderlort, viste sig at stamme fra en mårhund. Så blev vi så kloge. Turen gik videre til et kort ophold ved skovbegravelsespladsen, som Anders fortalte om. Den sidste del gik ad let udfordrende stier igennem det smukt beliggende rigkær tilbage til Hovedgården og Riddersalen, hvor kaffen blev nydt, mens Anders fortalte lidt om Hovedgården.
Alle var enige om, at det havde været en fantastisk aften.